יום שלישי, 5 בינואר 2016

קניית נעלים ברשת - פוסט רביעי בסדרה

והנה סוף סוף הגענו לפוסט הרביעי בסדרת הפוסטים על הנעלה.
ממליץ לקרוא את הפוסטים הקודמים כרקע:

זה היה אמור להיות הפוסט האחרון בסדרה אבל הוא יצא כל כך ארוך שהחלטתי לפצל אותו לשני פוסטים.
הפוסט הזה והבא אחריו עוסקים יותר בצרכנות ופחות בהנעלה, אך בעיקר בצרכנות של נעליים.
אחרי ששכללתי את רכישת הנעלים ברשת לכל בני הבית לדרגת התמכרות רכשתי קצת ידע שיכול לחסוך לא מעט כסף ולהוזיל עלויות.
שוב אתן קרדיט לבלוג ציידת שהרבה מהידע שרכשתי הגיע ממנו. מי שרוצה להעמיק זה בהחלט המקום שכדאי לפנות אליו.

הפוסט הזה יעסוק ביתרונות לקניית נעלים ברשת. אתיחס גם לחששות ולסיכונים, אך גם לדרכים למזער ולהפיג את החששות.
שנתחיל?

ב 3 השנים האחרונות אני קונה נעלים כמעט אך ורק באינטרנט.
15 הזוגות האחרונים שרכשתי (הרוב לילדים, אבל גם לי ולנעמה) נקנו באינטרנט.
למה אני כל כך אוהב לקנות נעלים באינטרנט?

  • זה חוסך זמן - לא צריך לכתת רגליים לחנויות. אפילו לא לקום מהספה. אפשר אפילו לעשות את זה מהסמארטפון.
  • זה מגיע עם שליח עד הבית - פיתחתי כבר מערכת יחסים עם השליח של הדואר שאחראי על האיזור שלי. אפילו יש לי את המספר שלו בזכרון הטלפון...
  • זה יותר זול - למעט מבצעים בודדים, לרוב מוצרים בחו"ל זולים יותר.
  • חשיפה למגוון רחב של אפשרויות - הדבר הזה רלוונטי במיוחד לנעלי ילדים, שמה לעשות - נעלים שעומדות בסטנדרט המחמיר שלי יש מעט מאד בארץ. המגוון באינטרנט רחב הרבה יותר, וגם אם לא מוצאים בדיוק מה שמחפשים, האלגוריתמים של אתרי המכירות יודעים כבר לזהות דפוס חיפוש ולהציע פריטים דומים, ומי שלא מפחד לחקור ולנסות יכול לגלות לא מעט דברים. כך גיליתי את נעלי ה kamik (נפילה) אבל גם את נעלי tsukioshi המוצלחות (סקירה בהמשך).
    דוגמא נוספת היא נעלי הנאנו 2.0 שאני כל כך אוהב שהפסיקו לייבא לארץ. לקנות בחו"ל זו האופציה היחידה במקרה הזה.
מצד שני לקח לי זמן להרגיש בנוח עם הענין, ואני יודע שקניה ברשת ובמיוחד של ביגוד מרתיעה אנשים מהסיבות הבאות:

  • יש הרבה אתרים שלא שולחים לארץ
  • איך יודעים מה המידה הנכונה בלי למדוד? 
  • מה עושים אם הנעל לא נוחה? לא מתאימה במידה?
  • חשש מהכנסת פרטים אישיים ופרטי כרטיס אשראי באינטרנט
למזלנו, העולם התקדם וקמו שירותים שנועדו לטפל בדיוק בכל הבעיות שהעליתי פה, ולהפוך את הקניה ברשת לבטוחה וקלה יותר. הנה חלק מהשירותים שכל רוכש מתחיל חייב להכיר:

שירותי שילוח


מי שרוצה לקנות ברשת בצורה יעילה חייב להכיר את המושג "שירות שילוח" או "forwarding service".
בגדול מדובר בחברה שיש לה מחסנים בכל מיני מקומות בעולם (ארה"ב, אירופה וכו). השירות נותן ללקוח כתובת מקומית, ומאפשרת לשלוח חבילות אליה בעלות משלוח מקומי (לרוב חינם). כשהחבילה מגיע למחסן, הקונה מקבל התראה, משלם על המשלוח לארץ, והחבילה מגיעה עם שליח עד הבית. שירותים אלה כוללים את buy2usa, mustop, shipito ואחרים. לכל שירות יש את הייחודיות שלו, אבל בגדול מדובר באותה שיטה, ויש לשיטה הזו מספר יתרונות:

מגוון

העולם הופך לשטוח. רוב האתרים בארה"ב לא שולחים לארץ. אבל כולם שולחים בתוך ארה"ב. באמצעות חברת שילוח אפשר לשלוח כמעט מכל מקום בעולם לארץ.

מחיר

לרוב עלות השליחה לארץ של חברת השילוח זולה יותר מעלות משלוח ישירות מהאתר.
יש גם יוצאים מן הכלל. משלוח מ kidofit לדוגמא עולה רק 10$ לעומת 20$ דרך buy2usa.

שירותים נוספים

חברת שילוח מאפשרת שירותים כמו איחוד חבילות, פיצול חבילות, אריזה מחדש וכו. לדוגמא אם הזמנתי מוצרים מכמה אתרים, כולם יגיעו למחסן ואוכל לאחד אותם ולשלוח לארץ בחבילה אחת. חייב להודות שלא ניסיתי את זה אבל זה בהחלט יכול להוזיל עלויות משלוח אם כי יש צורך להתיחס לרף המכס (בעוד רגע נגיע לזה...).
אפשר לקרוא עוד על השירותים הנוספים באתר של buy2usa

מכס 

זה היתרון המשמעותי ביותר בעיני ולכן ארחיב עליו. חוקי מכס ישראל מדברים על מספר מדרגות מס בהתאם לעלות המוצר:
עד 75$ - פטור מכל מס.
עד 500$ - מע"מ ומס קניה (רק למוצרים החייבים במס קניה. לא רלוונטי לנעליים)
מעל 500$ - מיסים מלאים - מע"מ, מס קניה ומכס על פי מחירון המכס.

בגדול ברכישת נעליים רלוונטיות רק 2 המדרגות הראשונות, ואני ככלל לא רוכש נעלים שצריך לשלם עליהם מע"מ (למרות שלפעמים גם עם המע"מ זה יכול לצאת יותר זול מבארץ).
לכן בואו ניקח לדוגמא זוג נעלים שמצאתי באתר קניות אמריקאי בעלות 70$.
עלות משלוח ב buy2usa היא 20$ (מחיר קבוע לשילוח נעליים בדואר אוויר).
נניח לצורך הקצנת הדוגמא שהמשלוח מהאתר ממש זול ומחירו רק 15$.

בואו נחשב כמה באמת אשלם בכל אחת מאפשרויות המשלוח:
אם אשלח ל buy2usa אשלם לאתר הקניות (נניח ריבוק) סכום של 70$. ל buy2usa אשלם בנפרד 20$. המשלוח יגיע לארץ עם קבלה על סך 70$ ויעבור את המכס ללא עלויות נוספות. סה"כ שילמתי 90$.

אם אשלח ישירות מריבוק אז אשלם להם 85$ וזה גם הסכום שיופיע על הקבלה. כשהמשלוח יגיע לארץ הוא יעצר במכס ואדרש לשלם 17% מע"מ שהם עוד 14.5$, כלומר סה"כ 99.5$. וזה עוד במקרה שהמשלוח זול יותר, אם מחיר המשלוח היה זהה. משלוח ישיר היה עולה לי 105$. (15$ יותר ממשלוח עם חברת שילוח).
הסיבה לכך היא שכאשר החבילה מגיעה למכס עלות המשלוח משוקללת במחיר הקניה ואילו ברכישה דרך חברת שילוח ההתחשבנות על המשלוח נעשית בנפרד מול חברת השילוח ולא נחשבת לחלק מהעסקה.

איך בוחרים שירות שילוח

כפי שציינתי בתחילת החלק הזה יש מספר חברות שילוח ולכל אחת יתרונות משלה. בגילוי נאות אספר שהשתמשתי רק בשירות של buy2usa, שכאשר מדובר על הזמנת נעליים מארה"ב הוא המועדף. מצאתי את השירות מאד קליל ונוח לשימוש. האתר אפילו בעברית ויש תמיכה טכנית. יש להם כאמור מבצע קבוע על נעלים במשלוח אווירי מבוטח (יש גם משלוח ימי שלרוב יותר זול אבל לא רלוונטי לנעלים) במחיר של 20$. הנעלים מגיעות עם שליח עד הבית תוך 8 ימים.
כאמור לא השתמשתי בשירותי שילוח אחרים כיוון שאני קונה רק נעליים וכמעט ורק מארה"ב, אבל לחברת shipito למשל יש מחסנים באירופה, והבנתי שהשירות שלה מאד מומלץ.

בדיקת התאמה תלת מימדית 

אחד הדברים המטרידים בהזמנה באינטרנט של פרטי לבוש בכלל ונעלים בפרט היא סוגיית המידה. איך אוכל לדעת שהנעל תתאים לי במידה? הרי לכל חברה ואפילו לכל דגם יש את המידות שלו.
כפי שכבר אמרתי קודם, אין כמו למדוד, ובאמת הנעל הראשונה שרכשתי באינטרנט היא נעל שמדדתי בארץ בחנות לפני שהזמנתי אותה מחו"ל. אבל לא תמיד יש את הדגם הזה בארץ, וזה גם לא כל כך נעים לבוא לחנות למדוד נעל ואז ללכת לקנות במקום אחר.
לחברת shoefitr יש שירות גאוני שבא לטפל בבעיה הזו בדיוק.
השירות סורק כמעט כל דגם נעלים חדש שיוצא לשוק ומאפשר לי להשוות דגם שאני שוקל לקנות לדגם שכבר יש לי וכך ממליץ לי על המידה שכדאי לי לרכוש ואיך היא תרגיש ביחס לנעל הקיימת שלי בעקב, בבהונות, וברוחב.

נניח שאני שוקל לקנות את דגם המינימוס של ניו באלאנס המותאם לקרוספיט:

אחרי שמצאתי את דגם הנעלים הנוכחי שאני מתאמן איתו את המידה ואיך אני מרגיש בהן:

האפליקציה תבנה לי המלצה למידה במינימוס:

מידה 9 במינימוס תרגיש נוחה בעקב ובבהונות אך תהיה צרה יותר.
אני יכול גם לשחק (להגדיל ולהקטין את המידות) ולראות איך זה ישפיע על הנוחות.
למשל מידה 9.5 תהיה יותר נוחה ברוחב אבל קצת חופשית יותר בבהונות.

בנוסף אפשר גם לראות את ההבדל בסוליה בין 2 הנעלים וגם משם אפשר להבין יותר על המידה.

האפליקציה הזו לא חפה מטעויות ולא תמיד נותנת תמונה מושלמת. לפעמים אפילו כדאי להצליב עם עוד זוג נעלים, ובאמת כשביצעתי השוואה לדגם מינימוס אחר שיש לי המתאים לריצות שטח, קיבלתי המלצה על מידה 9.5 שכנראה באמת מתאימה לי יותר. 


השירות הזה לא נותן תמונה מלאה אבל הוא בהחלט עוזר למזער סיכונים. לא ניתן לגשת ישירות לשירות אלא דרך אתרים שעובדים איתו. בעבר הוא היה קיים עבור כמעט כל נעל ב running warehouse. היום משום מה האתר הזה הפסיק להשתמש בשירות, אבל אט אט אמאזון מכניסים אותו לדגמי נעליים חדשים.

דפי מדידה (לנעלי ילדים)

סוג של shoefitr לעניים. השירות לא טרח לסרוק את נעלי הילדים כי כנראה שאין לזה שוק, אבל באתרי של חברות נעליים לילדים יש דפי מדידה אותם מדפיסים ברזולוציית המקור, ועליהם אפשר להניח את רגל הילד ולבדוק את המידה.
למשל הדף הזה מהאתר של stride rite. אין לי שום נסיון עם הנעלים שלהם אבל הבאתי את הדף הזה כדוגמא לדף שבו אפשר לבדוק שקנה המידה נכון ע"י הנחה של כרטיס אשראי במסגרת ייעודית על הדף, וכך לדעת שהוא לא נמתח או התכווץ בהדפסה.
כל דפי המדידה בנוים באותה צורה. הילד עומד עם העקב על סימון העקב (עם גרביים עם מדובר בנעלים או יחף אם מדובר בסנדלים), מסמנים לאן מגיעה הבוהן בכל אחת מהרגליים, ומוסיפים חצי מידה על הבוהן הארוכה יותר. שימו לב יש גם סימון למידות רוחב (לרוב רגיל M ורחב W).

היות והרגל של הילדים כל הזמן גדלה אני לרוב מזמין נעלים גדולות יותר ומקסימום הן מחכות לילדים עד שהרגל גדלה. אחרי למעלה מ 10 זוגות שהזמנתי לילדים קרה לי רק פעם אחת שהזמנתי לרועי זוג שטיפה לוחץ לו, ולכן הנעלים מחכות בארון לאיתי.

שירות Paypal ושירות החזר עלות משלוח

על השירות paypal לא ארחיב פה, רק אציין שמדובר בשירות חובה למי שקונה ברשת (גם בארץ ולא רק נעלים). למי שלא מכיר, אני ממליץ להכנס לאתר שלהם ולקרוא על השירות.
לא כל האתרים מאפשרים רכישה באמצעות paypal אבל אם האתר מאפשר לקנות עם פייפל זו בהחלט תהיה הבחירה שלי. Paypal באופן כללי הוא פתרון מעולה למזער חששות וסיכונים מקניה ברשת.

אחת הבעיות ברכישה מהאינטרנט היא שגם עם כל האפליקציות והנסיונות, בסופו של דבר המוצר יכול שלא להתאים. ברוב האתרים אפשר לשלוח להם בחזרה את הנעלים ולקבל החזר או מוצר אחר.
הבעיה היא שעלות המשלוח חזרה היא לרוב נורא יקרה וזה הופך את ההחזרה ללא משתלמת. 
בדיוק על הצורך הזה באה פייפל לענות עם השירות "יש דרך חזרה" (אין לי מושג איך קראו לזה באנגלית במקור).
השירות מאפשר לקבל החזר עד 4 פעמים בשנה ועד 120 ש"ח לבקשה לעלויות משלוח של רכישות שבוצעו בפייפל והוחזרו לשולח. אני חייב לציין שלא ניסיתי את השירות הזה, והוא גם מוגבל מבחינת מספר שימושים, אבל זה עוד משהו שעוזר להסיר את החשש מקניות ברשת.

עוד כמה נקודות למחשבה


פרה פרה

בקניה ראשונה מאתר מסוים או חברה מסוימת אני תמיד שולח רק זוג אחד לנסיון. גם אם יש מבצע מטורף עד שהנעל לא אצלי בבית אני לא יודע באמת מה טיבה ואם אני באמת רוצה עוד נעל של אותה החברה. לא תמיד אפשר לדעת מיידית, למשל נעלי ה kamik של רועי התגלו כנפילה רק אחרי חודש של שימוש.

להתחיל אצל הגדולים

בפוסט הבא אתיחס לאתרים ספציפים אבל אני ממליץ למתחילים לרכוש בתור התחלה מאתרים מוכרים כמו amazon למשל. לאתרים כאלה יש שירות לקוחות מצוין ואם מתעוררת בעיה תמיד יש למי לפנות. לי קרה מקרה שאמאזון שלחו לי דגם לא נכון ופשוט זיכו אותי באופן מלא על הרכישה והמשלוח בלי שאצטרך להחזיר להם את הנעלים.

לא סוף העולם

לפעמים יש נפילות. למרות כל הידע שצברתי וכל הבדיקות שערכתי לפני חצי שנה בערך הזמנתי זוג נעלים והן פשוט לא היו נוחות. אחרי ששקלתי את האופציה להחזיר לחנות, לבסוף מכרתי אותן ביד שניה. אמנם הפסדתי על העסקה הזו אבל לא כל כך הרבה, וזה כלום לעומת הסכומים שחסכתי בשאר הקניות שעשיתי ברשת. בשורה התחתונה, מי שלא מנסה לא מצליח.

זה הכל להפעם.
מקווה שהפוסט הזה עזר קצת להפיג את החשש מקניות ברשת.
הפוסט הבא יעסוק בתכלס - איפה קונים ומה.

תגובה 1:

  1. המלצה לכל מי שמעוניין להתחיל להשקיע ומחפש הון ראשוני התחלתי, פנו עוד היום לחברה מקצועית בתחום החזרי מס, ההחזר הממוצע עומד על 8000 ש"ח וזהו ההון ההתחלתי שיעזור לכם להשקיע ולצבור הון אמיתי:

    https://www.familyfinance.co.il/סניפי-מס-הכנסה-אזור-הדרום/סניף-מס-הכנסה-אשקלון/

    השבמחק