יום שישי, 9 בינואר 2015

504 כבר עבר?

שנים שלא שמעתי או אמרתי את המשפט הזה. עד השבוע.


504 - הקו המיתולוגי שנוסע מרעננה לכביש גהה, דרך ז'בוטינסקי ברמת גן, לעזריאלי ומגיע עד תחנה מרכזית ת"א.
בצבא הייתי נוסע בו לא מעט, עד שאי שם בשנת 2000 עם האינתיפאדה והאוטובוסים המתפוצצים, ההורים שלי החליטו שזה לא בטוח, ונתנו לי את האוטו הישן שלהם. מאז אני עם רכב. כמעט 15 שנה.
היו פה ושם נסיעות בודדות באוטובוס בתוך העיר, אבל כמעט ולא חזרתי לנסיעות הבין עירוניות.

בעקבות המוגבלות הזמנית החדשה שלי, אני נאלץ להשתמש בתחבורה הציבורית.
חזרתי לעבודה לפני שבוע, ובאמתחתי 10 נסיעות באוטובוס (באחד השבועות הסוערים בשנה), שזה נראה לי מספר מכובד יחסית כדי לכתוב פוסט בנושא.

יש משהו מאד נוח בנסיעה באוטובוס. כשמתזמנים נכון את ההגעה לתחנה, זה אפילו יכול להיות מהיר יותר מנסיעה ברכב בשעות מסוימות, הודות לנתיבים המיועדים לאוטובוסים.
אם כבר לשבת בפקק. עדיף לא להיות מאחורי ההגה. אפשר לנוח, לנמנם, לגלוש, ולקרוא ספר (עוד לא ניסיתי).

השאלה "504 כבר עבר?" שמצאתי את עצמי שואל באחד הבקרים השבוע מיותרת בימינו הודות לאפליקציות הרבות שמאפשרות לדעת מתי האוטובוס מגיע לתחנה באמצעות שידורי המיקום ממכשיר ה GPS שעל האוטובוס.
בתחילה לא השתמשתי באפליקציות ופשוט הגעתי לתחנה באופן ספונטני, ובמקרה לא קרה שחיכיתי לאוטובוס יותר מ 5 דקות. עד שביום שלישי פספסתי את האוטובוס ב 2 דקות ביציאה מהמשרד, ונאלצתי לחכות 18 דקות לאוטובוס הבא, שהיה בכלל 502, שגם היה עמוס מאד וגם עושה רונדלים בהרצליה. למחרת הורדתי את האפליקציה Bus RealTime ששימשה אותי לפני שנתיים וחצי כששברתי את עצם הבריח והתניידתי ברעננה באוטובוסים. האפליקציה מאפשרת לשמור תחנות וקווי אוטובוסים של כל החברות, ולקבל עדכונים עוד כמה זמן עד שהאוטובוס יגיע לתחנה. לפעמים היא מפספסת בדקה או 2 אבל סה"כ זה מאד נוח.

עוד יתרון לנסיעה באוטובוסים היא העלות. "חופשי חודשי" לנסיעות מרעננה לת"א וחזרה עולה 268 ש"ח. לעומת זו בחודש נסיעות לעבודה וחזה עלות הדלק שלי היא כ 550 ש"ח - ממש כפול. בנוסף אני מקבל חניה מהעבודה, ואם הייתי מוותר עליה, הייתי מקבל החזר מלא על הנסיעות.

מה בכל זאת החסרונות בנסיעה באוטובוס?
חוסר גמישות בלוח הזמנים - נסיעה יעילה באוטובוס דורשת תכנון נכון, ואם לרגע מפספסים אותו, צריך לחכות הרבה זמן לאוטובוס הבא. בנוסף, האוטובוס יכול להתעכב מסיבות שונות ומשונות (עוד לא קרה לי). השימוש באפליקציה מנטרל את ההפתעות, אבל דורש ממני לצאת בשעה מאד מסוימת, או שאצטרך לחכות חצי שעה לאוטובוס הבא. אם אני בדיוק באמצע משהו וצריך עוד 2 דקות להתעכב, זה מאד מגביל.
יעדים מיוחדים - האוטובוס מאד שימושי כשאני רוצה להגיע ישירות לעבודה וחזרה, אבל אם למשל אני רוצה לנסוע לאימון בהדר יוסף (לא רלוונטי החודש), או להביא/לקחת את הילדים מהגנים (ששניהם במרחק נסיעה מהבית) זה כבר לא מתאים ולא נוח.
מטען - הרבה פעמים לפני / אחרי העבודה אני עושה קניות ושם אותן באוטו, שנושא אותן בשמחה עד הבית. להתנייד באוטובוס עם מלא שקיות ואז ללכת הביתה 400 מטר מהתחנה זה לא נוח (והחודש עם יד אחת, בכלל בלתי אפשרי)
מזג האויר - בימים סוערים כמו שעברו עלינו השבוע, אין ספק שנסיעה ברכב מהחניון המקורה בבית עד לחניון המקורה בעבודה עדיפה על הליכה בגשם ורוחות לתחנה, שהגג המסכן שלה לא מגן בכלל מהגשם שתמיד מגיע מהצדדים.
עומס - פרט לנסיעה אחת עליתי על אוטובוסים יחסית פנויים (אפילו בשעות העומס). אולי זה מסביר למה יש כל כך הרבה מכוניות על הכביש... עוד לא יצא לי לעמוד באוטובוס, אבל בימים חורפיים אלה, שאנשים עומדים מעליך ומשתעלים זה לא אטרקציה... אני מניח שבקיץ גם הייתי מוותר על ניחוחות בתי השחי של עם ישראל.

רוב החסרונות שציינתי לא רלוונטים עבורי החודש. פרט לעבודה אין לי יעדים נוספים, ולטפל בילדים אני גם לא ממש יכול. גם לא לסחוב קניות, ולא להתאמן. ולכן עד שיורידו לי את הגבס, לנסוע באוטובוסים זה לא רק לא נורא, זה אפילו די נוח.
ולמרות זאת, כנראה שברגע שאוכל לחזור לנהוג, לא אוותר על יתרונות הרכב הפרטי כל כך מהר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה